katastrofik yang retorik dalam ironi

dalam sehari-sehari tu kan
mesti ada suatu ketika tu--
kita rasa sedih tanpa sebab.

kenapa eak?

aku tak boleh jawab; sebab aku pun tertanya-tanya
dan sebab aku sedang mengalaminya...

kata orang--
ya, hanya kata orang;
kita rasa pilu di hati apabila separuh lagi diri kita itu sedang tersiksa

dan pada aku, yang separuh lagi dari diri kita itu ialah--
dia yang merupakan tulang rusuk, atau tangan kanan kita.

entahlah
semua itu ada mungkin tiada betulnya--
ada mungkin mitos semata.

tapi, alangkah ironinya--
apabila rasa begini tapi tak tahu nak dibuat apa.

ya, retorik
aku tahu itu.

berbalik kepada rasa tak sedap hati aku tadi...

pada mulanya darah dalam badan tiba-tiba bergerak laju
lepas tu kaki tangan semua jadi sejuk; practically
tak dilupa, jantung dah tak jumpa lampu merah--

semuanya berlaku serentak; dan aku hanya terbiar melopong saat bulu roma menegak.

menakutkan; aku tahu.

tapi aku tak boleh nak berbuat apa-apa.
hanya mampu merangka beberapa penyataan yang boleh--
sekurang-kurangnya; berpaut padanya selagi mampu.

"... tak ada apa-apalah. mainan hati dan perasaan saja tu..."
"... bila hormon bertukar memang begitu..."
"... Allah saja nak uji samada kita ingat Dia atau tidak..."

yang selalunya, aku pegang padanya
namun entah kenapa, kali ini rantingnya patah--

dan aku terbiar menangis sendiri.

ya sayang;
saya menangis tanpa sebab.

itulah yang aku sebutkan tadi--
retorik--
dan ironi...

yang membentuk katastrofik
Picit 'LIKE'

No comments:

Post a Comment