definisi berkawan pada saya

kawan, sahabat, taulan, teman, rakan--
perkataan yang berbeza namun berdefinisi serupa.

biarlah pada kamu-kamu
tapi pada aku, semuanya tiada beza;
asalkan apa yang dikata itu merujuk kepada dia.

dia.
yang ada dengan kamu tatkala kamu gembira, mengajar kamu erti ketawa, terseyum tatkala kamu tersenyum.
dia.
yang ada dengan kamu tatkala kamu bersedih, mengesat air mata ketika kamu menangis, mahupun dialah penyebab kamu berduka.

dia; satu yang memberi seribu.

bila diperkatakan mengenai kawan, rakan, sahabat; seumpamanya.
ramai yang menulis how lovable they are, how caring they are, how much that they love you--

cliche.

bagi aku, semua itu sudah sinonim.
yalah, bila berkawan semuanya mestilah manis dipandang mata, bukan?
kerana sucinya persahabatan itu sendiri ibarat putihnya kain.

namun, adakah dia, si penyebab berdarahnya luka, si penyebab meluncurnya air mata, si penyebab parut di dada--
bukan kawan namanya?

in fact, bagi aku
kawan yang begini yang aku cari.

masochist for me has becoming an understatement,
sorry for that.

but still, kalau tiada mereka--
sampai bila hidup nak dibayangi rama-rama menari di belakang pelangi?
sampai bila hari nak cerah bersinar tanpa ada hujan?

sampai mati?

yang namanya kawan--
ialah yang boleh terima kita seadanya.

aku highlight di situ; seadanya.

namun, tidaklah ia bermaksud segala cacat cela aib kita dia perlu terima
tidak bermaksud segala kata-kata kita yang buatkan hatinya terguris dia perlu pendam--
bukan begitu.

yang aku cuba sampaikan di sini;
ialah dia yang akan menegur dengan cara yang paling sopan dan tertib tentang kesalahan kita,
yang akan membuatkan kita tiada pilihan lain selain menturuti apa yang dikata--

dengan rela hati, obviously.



itu barulah berkawan namanya.
bukan yang acap kali diam memendam rasa tatkala luka dibiar berdarah--
namun yang mengesat segala cacat cela dengan cara yang tertib; dengan kesopanan.

dia; yang memahami.


please take the status as something positive!


ayat "terima kasih sebab dah buat saya rasa sakitnya dipijak; kerana selama ini saya hanya gayat dilambung."
siapa faham, bagus.

yang ingin disampaikan di sini,
hidup perlu ada putaran; yang kadangkala kita di atas, terkadang di bawah--
dan suatu hari tak mustahil akan kembali ke takuk yang lama,
dah namanya pun putaran, kan?

kalau yang hidupnya selalu disuap dengan bedtime story yang akhirannya hanyalah cliche--
"... and they live happily ever after..."
itu sangat tidak sihat!

berkawan; kadang ketawa, kadang menangis.

kain putih, kalau tidak bercorak, tidak berkedut, tidak berjahit, tidak bertampung--
tidak sempurna;
manakan nak nampak lainnya, kan?

sedangkan yang berkoyak berjahit bertampung itulah yang dikenang.
itulah yang istimewa--

sebab melalui persahabatan yang begitulah, kita dapat melihat hidup yang sebenarnya.

hidup bukanlah kejam; bagi yang mungkin dah tersalah faham objektif post ini.
ia hanya kejam apabila kita melihatnya sebagai kejam;
dan ia cantik jika kita melihatnya dari sudut yang cantik--

walaupun ia bercela.



dan ingin sekali saya berterima kasih kepada dia
sebab dialah satu-satunya sahabat yang menegur saya;
dengan cara yang paling sopan dan tertib--

dia; yang memahami--
sampaikan saya tiada sebab untuk mengendahkannya.

Picit 'LIKE'

No comments:

Post a Comment